Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Περι-διαβάΖουμε: Μελέτη στο σπίτι για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Γράφει η Ειρήνη Δρακοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός M.Ed



Η ώρα της μελέτης στο σπίτι, ιδίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είναι για πολλά παιδιά αλλά και τους γονείς τους συνδεδεμένη με συναισθήματα έντασης, θυμού, κούρασης, ακόμη και απογοήτευσης ή/και παραίτησης. Όταν δε, συνυπάρχει μια πρόσθετη πηγή άγχους όπως είναι, συνήθως, μια μαθησιακή δυσκολία τότε τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα. Μήπως όμως δε θα έπρεπε να είναι έτσι;
photo via
Ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί αντιμετωπίζει το διάβασμα στο σπίτι, έχει να κάνει τόσο με τον χαρακτήρα και το δυναμικό του ίδιου του παιδιού όσο και με τις προσδοκίες αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς του αντιλαμβάνονται τη διαδικασία της εκπαίδευσης – ως κάτι ευχάριστο και δημιουργικό ή ως μια άλλη υποχρεωτική κοινωνική συνθήκη;
photo via
Παράλληλα, ένας γενικός κανόνας που ισχύει για όλα τα παιδιά, με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, είναι πως για να γίνει το διάβασμα αποδοτικό και να μην σπαταληθούν ατελείωτες ώρες πάνω από τα βιβλία χρειάζεται οργάνωση και μεθοδικότητα. Πριν την έναρξη της μελέτης είναι απαραίτητη η οργάνωση του χώρου (φωτεινός, καθαρός και τακτοποιημένος χώρος, χωρίς διασπαστικά στοιχεία και προπαντός μακριά από κάθε πηγή θορύβου) και στη συνέχεια του χρόνου αυτής (σταθερή ώρα έναρξης, καθορισμός σειράς μαθημάτων και απαραίτητη τήρησή της, συχνά διαλείμματα, συνεχής ενθάρρυνση και επιβράβευση).
photo via

Και ο ρόλος του γονιού ποιος είναι; Η πλειοψηφία των δασκάλων συμβουλεύει τους γονείς να εκπαιδεύουν τα παιδιά τους ώστε μεγαλώνοντας να αυτονομούνται κατά τη διάρκεια της μελέτης και έχουν δίκιο. Το παιδί μεγαλώνοντας «μαθητοποιείται», μαθαίνει δηλαδή σταδιακά όλες εκείνες τις δεξιότητες που του είναι απαραίτητες για να διεκπεραιώνει μόνος του - ή έστω με την ελάχιστη καθοδήγηση - τις σχολικές του υποχρεώσεις.

Στην περίπτωση όμως των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι απαραίτητη η διαρκής, σε βάθος χρόνου, παρουσία αλλά και βοήθεια των γονέων προς το παιδί. Για να είναι όμως η βοήθεια αυτή ουσιαστική, οι γονείς θα πρέπει να συνεργάζονται με το δάσκαλο αλλά και - κυρίως - με τον ειδικό παιδαγωγό που έχει αναλάβει την αποκατάσταση του παιδιού. Ο ειδικός είναι ο πλέον αρμόδιος για να τους συμβουλεύσει και να τους καθοδηγήσει στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να βοηθήσουν το παιδί, διδάσκοντάς τους τεχνικές αποτελεσματικής μελέτης.
Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις κατά τις οποίες οι γονείς, αν και έχουν κάθε διάθεση να βοηθήσουν, δεν έχουν είτε το χρόνο είτε τις γνώσεις. Σε αυτή την περίπτωση, καλό είναι να αναλαμβάνει τη βοήθεια του παιδιού κάποιος τρίτος, ο οποίος όμως, με τη σειρά του, θα ακολουθεί πιστά τις συμβουλές του ειδικού.
photo via
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει σημασία είναι να καλλιεργήσουμε στο παιδί μια αγάπη για τη μάθηση, βοηθώντας το να νιώσει αυτοπεποίθηση και να του δώσουμε να καταλάβει ότι η ύπαρξη μιας μαθησιακής δυσκολίας δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη σχολική του πρόοδο, αλλά αντίθετα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να ανακαλύψει την μοναδικότητά του.

Το άρθρο έγραψε η Ειρήνη Δρακοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός M.Ed
Ειδικευμένη στη διάγνωση και αποκατάσταση Δυσλεξίας/ Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
Τ.Επιστημονικός Συνεργάτης ΠΑ.Γ.Ν.Η (Ιατρείο Δυσλεξίας και Διαταραχών του Λόγου)
Συντονίστρια Σχολών Γονέων (Μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Σχολών Γονέων).

Share this article :

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιο σας

 

Παραμυθητής - Copyright  © 2012 All Rights Reserved | Design by OS Templates Converted and modified into Blogger Template by BTDesigner | Back to TOP