Τετάρτη, 23 Ιανουαρίου 2013

Περι-διαβάΖουμε:Το εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας απελευθερώνει τη σκέψη των παιδιών.

Σχολικές αίθουσες με 40-45 παιδιά, αγχωμένος καθηγητής που δεν του δίνονται τα εφόδια να διαχειριστεί την ύλη, κλειστές σχολικές βιβλιοθήκες, έλλειψη βιβλίων και προσωπικού. Μίζερο και καταθλιπτικό.. αυτή είναι η γενική εικόνα του ελληνικού σχολείου, πλην ελαχίστων περιπτώσεων τις οποίες θα ψάξω και θα αναδείξω.
Εν τω μεταξύ... διάβασα πρόσφατα ένα άρθρο στο theinsider.gr για το σχολικό σύστημα στη Σουηδία το οποίο βρήκα πολύ ενδιαφέρον.
Το 1992 εγκαινιάστηκε ένα διαφορετικό σχολικό σύστημα στη Σουηδία, από μια κεντροδεξιά κυβέρνηση. Στα πλαίσια αυτής της μεταρρύθμισης ευνοήθηκε η ιδιωτική πρωτοβουλία
με καινοτόμα εκπαιδευτικά πρόγραμματα. Δηλαδή ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να ιδρύσουν σχολεία με δωρεάν φοίτηση, επιδοτούμενα εξ' ολοκλήρου από κρατικές επιχορηγήσεις. Οι οικογένειες των μαθητών δεν πληρώνουν δίδακτρα και αρκεί ο ένας γονιός να είναι Σουηδός φορολογούμενος και τυπικός στις πληρωμές των φόρων  του και το παιδί να διαθέτει κοινοτικό αριθμό μητρώου (ένα αριθμό όπως είναι το ΑΜΚΑ ή το ΑΦΜ).
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που πραγματοποιήθηκε στη Σουηδία έγινε με στόχο να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο σχολείο που θα καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, θα χρησιμοποιεί σύχρονα μέσα και θα αξιοποιεί τις δεξιότητες και ικανότητες κάθε μαθητή. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι αμφίδρομη και όχι παθητική.
Ένα από τους μεγαλύτερους οργανισμούς στην Σουηδία, που λειτουργούν με κρατική επιχορήγηση είναι η εταιρεία Vittra.  Λειτουργεί 30 σχολεία στα οποία φοιτούν παιδιά από 1 έως 16 ετών. Η εκπαίδευση στη Σουηδία είναι υποχρεωτική μόνο για τις ηλικίες από 7 έως 16 ετών.
Η συγκεκριμένη εταιρεία απέσυρε εντελώς την παλαιά λογική της σχολικής αίθουσας των τεσσάρων τοίχων με τα θρανία στη σειρά. Η εκπαιδευτική διαδικασία παντού μέσα στα σχολεία της. Η αρχιτέκτονας Rosan Bosch σχεδίασε έτσι το σχολείο ώστε τα παιδιά να μπορούν να εργάζονται ανεξάρτητα σε ανοιχτούς χώρους καθώς χαλαρώνουν, ή μπορούν να να δουλέψουν και σε ομάδες.
 
 Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες (οι οποίες είναι από διαφορετικά σχολεία της εταιρείας Vittra) η επίπλωση είναι μοναδική και αντισυμβατική. Το σχολείο είναι μη-παραδοσιακό με κάθε έννοια: δεν υπάρχουν βαθμολογίες και οι μαθητές μαθαίνουν μέσα σε ομάδες, που δεν σχηματίζονται απαραίτητα με βάση την ηλικία, αλλά κυρίως με βάση τα ενδιαφέροντα.
Κάθε μαθητής έχει τον δικό του προσωπικό υπολογιστή, τον οποίο χρησιμοποιεί για όλες τις εργασίες του και για να μελετά.
Επίσης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, τα παιδιά ξεκουράζονται και γευματίζουν με υγιεινά γεύματα που προετοιμάζονται από τα σχολεία και παρέχονται δωρεάν. 
 Παρακολουθήστε τα παρακάτω video που εξηγούν τους περισσότερο τους στόχους και τη φιλοσοφία αυτών των σχολείων.
 
Η εφαρμογή μιας τέτοιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα ακούγεται ουτοπική. Η Σουηδία είναι μια χώρα που έχει βάλει βάσεις κοινωνικής πολιτικής εδώ και πολλές δεκαετίες, οπότε η ανάπτυξη και η επιτυχία ενός τέτοιου προγράμματος ήταν θεωρώ δεδομένη.
Στη παρούσα φάση θα ήταν αδύνατο να υποστηριχθεί ένα τέτοιο εγχείρημα στην χώρα μας εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης που επικρατεί. Όμως αυτό που σκέφτομαι ότι μπορεί να λειτουργήσει αρχικά, είναι η αναδιάρθωση της προσχολικής εκπαίδευσης με βάση τη Σουηδική μεταρρύθμιση. Ούτως ή άλλως υπάρχει πρόγραμμα επιδότησης παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, καθώς και Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης, από κονδύλια του ΕΣΠΑ. Δεν είναι κρίμα οι πολιτικές αρχές της χώρας να μην θέλουν να κάνουν (σκόπιμα) εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις;
Θα ήθελα να ακούσω και τις δικές σας σκέψεις.
 
 
 
Διαβάστε περισσότερα για το συγκεκριμένο σχολικό σύστημα

Share this article :

8 σχόλια :

  1. Ρίξτε μια ματιά στο www.helidoni.info
    Νομίζω πως θα βρείτε πολλές απαντήσεις (και ιδέες).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μηπως θα μπορουσατε να μας πειτε την κατα κεφαλην φορορολογια στη Σουηδια και την κατα κεφαλην φορορολογια στην Ελλαδα;
    Γιατι η κοινωνικη πολιτικη δεν γινεται με αερα κοπανιστο.
    Και ασφαλως δεν γινεται με δανεικα χρηματα και αυξηση του Δημοσιου χρεους, οπως εκαναν οι Ελληνες πολιτικοι αλητες.
    Α! και κατι αλλο. Αν ριξετε μια ματια: κλικ εδώ θα δειτε οτι οι "απασχολουμενοι" στη Σουηδια ξεκινανε απο 15 ετων και φτανουν μεχρι 74 ετων.
    Στην Ελλαδα θελουμε να ψευτοσπουδαζουμε μεχρι τα 30 και να ψευτοαπασχολουμαστε μεχρι τα 55 - 60 χρονια μας.
    Κι ανα μας πουν να δουλεψουμε περισοτερο, ξεσηκωνουμε τον κοσμο.
    Δυστυχως ή ευτυχως με "ευγενη κοιλιακα αερια" δεν βαφονται αυγα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Citizen, συμφωνώ μαζί σου. Η κοινωνική πολιτική δεν γίνεται με αέρα κοπανιστό. Μπορούν να μπουν βάσεις κοινωνικής πολιτικής όμως, αν εμείς ως πολίτες αρχίσουμε να διεκδικούμε ποιοτικές υπηρεσίες και όχι παροχές σε είδος και σε χρήμα. Η κοινωνική πολιτική μιας χώρας αντικατοπτρίζει και την κουλτούρα της, και η Σουηδία είναι μια χώρα που έχει χαρακτηριστεί για τα καινοτόμα μέτρα κοινωνικής πολιτικής.

      Διαγραφή
  3. "Η κοινωνική πολιτική μιας χώρας αντικατοπτρίζει και την κουλτούρα της, και η Σουηδία είναι μια χώρα που έχει χαρακτηριστεί για τα καινοτόμα μέτρα κοινωνικής πολιτικής. "

    Συμφωνω απολυτα με το παραπανω.
    Για να αρχισουμε να διεκδικουμε ομως ποιοτικες υπηρεσιες, πρεπει παραλληλα (μαλλον πρωτα) εμεις οι ιδιοι να προσφερουμε ποιοτικες υπηρεσιες.
    Απο εκει πρεπει να ξεκινησει η αλλαγη κουλτουρας.
    Μονον που στα πλαισια της ελληνικης πραγματικοτητας το βλεπω χλωμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είμαι μαθήτρια λυκείου και ειχα την τρομερή τύχη να έχω καλούς και γεμάτους διάθεση καθηγητές στα σχολεία που πήγαινα. Το Νηπιαγωγιο μου θα το θυμάμαι πάντα όπως και τηνδασκάλα ,η τύχει μας ήτανε γεμάτημς ζωγραφιες και ολα τα παιδιά που περάσαμε απο εκεί το επισκεπτόμασταν (σε χωριό ήταν )φέτος το έκλεισαν και τα παιδάκια αναγκάζονται από Τώρα να ζήσουν την ταλαιπωρία του ελληνικού λεωφορείου. Παρόλα αυτά πάω με όρεξη στο σχολείο και ας κάνω μάθημα σε προκάτ, με τον τρόπο μας γεμίζουμε το σχολείο χαρα, έχουμε συγκρότημα, αθλητική ομάδα και καθημερινά βλέπουμε την προσπάθεια των καθηγητών μας να μας βοηθήσουν και δεν θα άλλαζα αυτό το σχολείο με τίποτα παρόλο που η εγκαταστάσεις του είναι χάλια και ουσιαστικά μας φιλοξενεί το γυμνασιο. Τα σχολεία στις εικόνες είναι ψυχρά και δεν βλέπω καμία συνεργασία στα παιδιά μόνο απομονώσει και εθισμό στα λαπτοπ η οτι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Απανθρωπιά, μοναξιά, εγώ και όχι εσύ άν πάμε και ποιό παλιά στην αρχαία Ελλάδα, δεσμώτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. που μπορω να βρω βιντεο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για κάποιο λόγο στο youtube δεν είναι πια διαθέσιμα τα συγκεκριμένα video. Μπορείτε να δείτε όμως αυτό το video:
      School With No Walls: Sweden's Revolutionary Vittra Learning Space
      https://www.youtube.com/watch?v=oNLuw6DOkRM

      Διαγραφή

Αφήστε το σχόλιο σας

 

Παραμυθητής - Copyright  © 2012 All Rights Reserved | Design by OS Templates Converted and modified into Blogger Template by BTDesigner | Back to TOP